Nieuws
Op donderdag 1 juni mocht de 15-jarige Jayda een dag de scepter zwaaien als directeur Ontwikkeling & Participatie. 's Ochtends werd zij bij het Antoon Schellenscollege opgehaald door Yvonne van Hest. Eenmaal bij Ergon aangekomen nam Jayda meteen deel aan een managementvergadering,waarna zij zich ging buigen over een vraagstuk.
Jongeren aanspreken
De opdracht die Ergon voor Jayda in petto had ging over het aanspreken en inspireren van jonge werkzoekenden. Hoe doe je dat? En hoe zorg je ervoor dat jongeren enthousiast raken om hun eigen route naar werk uit te stippelen? Dat soort vragen kun je natuurlijk het beste stellen aan iemand die zelf (bijna) tot deze doelgroep behoort. "Je moet eigenlijk echt bij Ergon zijn geweest om te weten wat ze allemaal doen", zegt Jayda na een dag op het hoofdkantoor te hebben doorgebracht.
Dit zijn de aanbevelingen van Jayda:
• Hang posters op bij supermarkten en op feesten en festivals. Zorg dat je zichtbaar bent, zowel online als offline. En laat alle mogelijkheden zien: van de eigen werkleerbedrijven tot een baan bij de politie, Jumbo of in een autogarage.
• Maak video's op TikTok waarin je uitlegt wat Ergon allemaal doet.
• Deel de passie die medewerkers hebben voor hun werk. Die passie zal anderen ook inspireren om hun hart te volgen.
• Organiseer activiteiten en evenementen voor jongeren. Je kunt bijvoorbeeld ook samenwerken met PSV, omdat veel jongeren uit de omgeving daar fan van zijn.
• Bokslessen aanbieden. Als uitlaatklep en om gezond bezig te zijn. Via deze sport ga je vervolgens het gesprek aan.
Baas van Morgen
Tijdens JINC Baas van Morgen worden kinderen die opgroeien in gebieden met sociaaleconomische achterstand thuis of op school opgehaald waarna ze een dag op de stoel van een CEO, directeur of politicus mogen zitten. Ze schuiven aan bij vergaderingen, lunchen met de Baas van Vandaag en voeren onderzoek uit naar een bepaald vraagstuk.
En dat heeft impact, op verschillende vlakken. In de eerste plaats geeft het leerlingen een flinke injectie zelfvertrouwen, een stoot energie en een bredere horizon. Ze ondervinden vaak voor het eerst dat het bedrijfsleven voor hen toegankelijk is. Daarnaast ontdekken ze hoeveel beroepen er bij ‘hun’ bedrijf bestaan en wat ze leuk vinden.